donderdag 24 januari 2013

Elvira,Elvira... My heart's on fire Elvira!

30 jaar geleden hebben mijn ouders mij de naam Elvira gegeven. Ik ben ontzettend blij met deze naam en ik vind mijn naam ontzettend mooi. Natuurlijk heb ik opgezocht wat mijn naam betekent.  



Betekenis
Elvira is een van oorsprong Spaanse meisjesnaam, mogelijk afkomstig van Alvaro, wat "de verhevene" betekende. Een andere theorie is dat het van het Hispano-Gotisch Alvar komt, met de betekenis "de alles beschermende". Ik kwam ook nog tegen dat de betekenis van mijn naam de ``waarheid``  is.

Statistieken

Via de site Meertens Instituut kun je zien hoe vaak jou voornaam voorkomt. Je kan via deze site ook zien hoe vaak jou  achternaam/familienaam voorkomt. Erg leuk om te zien vind ik.
 
In mijn geboortejaar 1982 zijn er 55 geboortes geweest in Nederland met de naam Elvira. In de grafiek zie je ook dat mijn naam in de jaren 80 het populairst is en daarna afneemt.

 
Voor meer informatie over de grafiek: Elvira

 Bekende naamdraagsters

Elvira Becks, Nederlands turnster


- Elvira van Castilië, prinses van Castilië (1085-1151)
- Elvira Out, Nederlands actrice
- Elvīra Ozoliŋa, Lets speerwerpster

Elvira Nikolaisen, Noors zangeres
 
 

- Elvira van Sicilië, prinses van Sicilië
- Elvira Stinissen, Nederlands paralympisch sporter
- Elvira Sweet, Nederlands politica

Elvira the mistress of the dark, actrice in horror film


Fictieve naamdraagsters

- Elvira Coot, beter bekend als Oma Duck


- Elvira, geliefde van Don Juan (personage uit de opera Don Giovanni)

En verder...

blijk ik ook nog een vogelgeslacht te zijn.
Elvira is een geslacht van vogels uit de familie kolibries(Trochilidae).


en een vrij vastkokende aardappel.

De Oak Ridge Boys hebben een liedje gemaakt en de titel is .. Elvira! En nu allemaal meezingen!
``So I'm singin'
Elvira, Elvira
My heart's on fire Elvira
Giddy Up Oom Poppa Omm Poppa Mow Mow
Giddy Up Oom Poppa Omm Poppa Mow Mow
Heigh-ho Silver, away ``
 Zie je geen filmpje, klik dan hier!
Leuk liedje he!

De uitspraak die we hier in Nederland hanteren vind ik zelf ook het mooist. Mooier dan in het nummer van de Oak Ridge Boys. Maar dat is misschien wat je maar gewend bent. In Amerika kunnen ze het niet op de Nederlandse manier uitspreken, dus dan is het “El-vaj-ra”, luister anders naar het nummer van de Oak Ridge boys en dan snap je misschien wat ik bedoel. 
Ik kom soms  producten tegen die mijn naam hebben gekregen zoals deze schoenen van de webshop nelly.com.


Of deze bank, genaamd Elvira.
Een paar jaar geleden was ik op de Pasar Malam in Arnhem en ik kwam een kraampje tegen met kleding en zij hadden het label ``Elvira casuals``, dat was heel leuk om te zien. Ik heb gevraagd of ik het kaartje mocht hebben.


Afkortingen van mijn naam

Iedereen geeft mij een andere naam. Je kan er zoveel afkortingen van maken. Ikzelf vind het helemaal niet erg dat mijn naam wordt afgekort.

Dit zijn een paar voorbeelden:
L4A, viera, viertje, vier, El, Elf, Elfje, Elvier . . .
 
Eigenlijk kan ik niets negatiefs bedenken over mijn naam. Ik ben blij dat ik deze naam gekregen heb.
Wat is jou naam? en wat is de betekenis van jou naam, wat vind jij het leukste en minst leuke aan jou naam?
xoxo Elvira

Geen opmerkingen:

Een reactie posten