maandag 11 maart 2013

recept: Indische snack mais frikandel (maiskoekjes)

Dit is een recept waar ik mijn vingers bij aflik. Heerlijk, als ik het maak dan verdwijnt tijdens het maken al een heleboel in mijn mond. Vandaag laat ik jullie het recept Indische maiskoekjes zien.

Wat heb je nodig?


1 blikje mais
2 eetlepels uien (gesnipperd)
2 teentjes knoflook (gesnipperd)
1 eetlepel selderij (fijngehakt)
1 eetlepel prei (fijngehakt)
2 eetlepels bloem
2 eieren
1 theelepel nootmuskaat
1 theelepel ketoembar (koriander)
beetje suiker
peper en zout
olie

Maak als eerste een blikje mais open en laat het uitlekken in een vergiet.

 
Zet de koekenpan alvast op het vuur met een laagje zonnebloemolie.
Versnipper de prei, ui en knoflook.

 
Doe de ingrediĆ«nten die je gesneden hebt in een kom.

 
Daarna een eetlepel selderieblad. Vers is sowieso lekkerder, maar die had ik helaas niet in huis.

 
Een beetje peper, zout en suiker.

 
Een eetlepel ketoembar en nootmuskaat.

 
De eieren mogen er ook bij.

 
en 2 eetlepels bloem.

 
Als laatste mag de mais erbij gedaan worden.

 
Nu het hele mengsel goed door elkaar roeren.
Als mengsel niet stevig genoeg is wat bloem erbij doen en als de koekjes uit elkaar vallen, dan nog een ei erbij doen.
 
 
Als het goed is, is de olie heet genoeg. Ik gebruik meestal 2 lepels. Ik schep met een lepel wat van het mengsel en met de andere lepel schuif ik het zo in de pan en dan druk ik de koekjes ook nog wat aan, zodat ze wat platter worden. Een paar minuutjes wachten...

 
Even omdraaien zodat de andere kant ook bruin wordt.

 
Ik leg een keukenrol in de vergiet, zodat de maiskoekjes daarin kunnen uitlekken.

 
De mais koekjes kunnen warm en koud gegeten worden.

Selamat makan! (= eet smakelijk)
 
 
Wat vind jij van deze maiskoekjes? Ga jij het recept uitproberen? Of heb jij het al eens gemaakt?
 
xoxo Elvira



Geen opmerkingen:

Een reactie posten