vrijdag 8 maart 2013

Theebloemen en decoratie

Een poos geleden was ik in de bloemenwinkel en zag ik theebloemen. Daarna kwam ik vorig jaar op de kerstmarkt in Duitsland en kwam ik weer theebloemen tegen. Ik werd nieuwsgierig en nu heb ik zelf ook theebloemen gekocht.


 
Morgen hou ik een high tea bij mij thuis. Ik heb er een Amerikaanse fuif van gemaakt.  Iedereen bakt/ maakt iets lekkers en we gaan veel thee drinken en maken er een gezellige middag van.


Om de tafel wat op te fleuren heb ik theebloemen gekocht! Erg leuk al zeg ik het zelf. Het is niet alleen een mooie decoratie op je tafel, maar de thee kan je dan ook echt drinken!
 
 
Wat zijn theebloemen?

De theebloem heeft zijn oorsprong uit China en ze denken dat deze in de jare 80 is uitgevonden, maar dat is niet zeker. De Theebloem is een bundeltje met gedroogde groene theebladeren met daarin een gedroogde bloem en worden met de hand gemaakt. De knop is samengebonden met een katoenen draadje en hij ontvouwt zich tot een prachtige bloem wanneer hij met heet water in aanraking komt. De theebladeren vermengen zich met het hete water tot een heerlijke thee en er verschijnt een prachtige bloem. De volgende bloemen worden vaak gebruikt: amarant, chrysant, jasmijn, lelie, hibiscus, en osmanthus en meestal is het een zwarte, groene of oolong thee.

 
De bloementhee wordt geserveerd in een transparante theepot zodat je de theebloem kan zien bloeien. Ik heb een video gemaakt van de theebloem. De totale video duurde zo 10 minuten. Maar hij wordt nu versnel afgespeeld. Zo heb je een idee hoe zo een bloem bloeit.
 

zie je geen video, klik dan hier.

De theebloem kan je 2 tot 3 keer gebruiken, zonder dat de thee bitter wordt. Als je de theebloem in een theeglas zou doen, wordt de thee wel heel bitter. Dus het handigst dus in een theepot, dan komt de smaak het beste tot zijn recht. De thee kan het beste bewaard blijven op een droge en koele plaats.




Ik vind het echt prachtig een bloem in je thee. Het staat heel gezellig en is eens wat anders dan een theepot met water en een theezakje. Er zit geen sterke smaak aan de thee, de smaak heeft weg van groene thee. Ik hou persoonlijk sowieso niet van donkere thee, dus voor mij perfect!

 
Theebloem en decoratie

Gooi de theebloem niet weg! De theebloem kan je nog gebruiken als decoratie voor in je huis.

Wat heb je nodig?
  • een gebruikte theebloem
  • een vaasje/potje/wijnglas
Je legt de theebloem in een wijnglas. Giet er water overheen en klaar is klara. Nu zet je de theebloem ergens op een leuk plekje in huis en je kan nog een poosje genieten van je theebloem. Ververs af en toe het water, want de kleur wordt wel donkerder naarmate deze langer staat. Heb je er genoeg van dan gooi je de bloem weg.



Waar te koop?

De theebloemen zijn te verkrijgen in diverse webshops, bloemenwinkels en op markten (zoals de kerstmarkt in Duitsland). Mijn theebloemen heb ik besteld via Ebay. Zoek op Ebay naar blooming flower. Ik heb 4 theebloemen gekregen en als het goed is moeten daar de volgende bloemen uitkomen, zoals afgebeeld op het onderste plaatje. Zoals je ziet had ik de theebloem van linksboven in mijn theepot.



Heb jij weleens theebloemen gebruikt? Drink jij veel thee of drink jij liever iets anders?

xoxo Elvira




Geen opmerkingen:

Een reactie posten